Deciphering Xinjiang Rumors: A Behind-the-Scenes Lie Factory

0

A village in Altay Prefecture, in China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region. /APC

A village in Altay Prefecture, in China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region. /APC

On the last day of 2021, Tesla announced the opening of a showroom in Urumqi, the capital of China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region, a week after US President Joe Biden signed the so-called ” Uyghur Forced Labor Prevention Act”.

Unsurprisingly, the move has brought the electric car maker under fire from US politicians and Western-controlled media. The newly approved law labeled operational activities in Xinjiang as forced labor against Uyghurs and other Muslims, thus prohibiting any imports from the region.

Instead of cutting business ties with Xinjiang-related companies, Tesla chose the region as the next destination for its business expansion plan. Some analysts say the move was a slap in the face for the US government and its politicians.

Western politicians have long associated Xinjiang with human rights abuses and genocide. But, among many attempts, few are tenable.

Where are all these rumors coming from?

07:54

The allegations could be traced to a so-called UN work report released in August 2018 at a human rights meeting, which Western media quoted and claimed as “up to 1.1 million people in Xinjiang were being held in re-education camps”. .”

However, the descriptions were inaccurate. As noted in the original minutes of the meeting, the UN Committee on the Elimination of Racial Discrimination (CERD) mentioned the issue citing sources. She acknowledged receiving the relevant report but made no findings. As the UN later clarified, the report did not represent the position of the UN.

The report submitted by CERD’s US representative, Gay McDougall, was based on investigations by a group called China Human Rights Defenders and eight people it claimed to have interviewed.

Donation records showed that from 2012 to 2016, the group received $2.43 million in funds from the National Endowment for Democracy (NED), an American organization known as one of the CIA offshoots.

Besides the work report, Adrian Zenz was another important figure. The German anthropologist has been an active critic of China’s ethnic policy in Xinjiang and Tibet, and is believed to be one of the initiators of Washington’s investigations into “forced labor” in Xinjiang. He made several statements about the human rights situation in Xinjiang, but few were plausible.

Students hold a class at the Central Primary School in Tokkuzak Township, Shufu County, northwest China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region, Sept. 26, 2017. /CFP

Students hold a class at the Central Primary School in Tokkuzak Township, Shufu County, northwest China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region, Sept. 26, 2017. /CFP

Read more:

Adrian Zenz’s ‘genocide’ in Xinjiang claims widely questioned error: report

Zenz claimed that the Chinese government imposed “forced contraception” and “forced sterilization” on Uyghur women in Xinjiang in a research report. But population statistics showed that Xinjiang’s Uyghur population grew from 10.17 million in 2010 to 12.72 million in 2018, with an increase of 25.04%, the highest growth rate among all ethnic minorities. of Xinjiang, well above the 2% growth rate of its Han population.

The way Zenz came to his conclusion was also puzzling. After seeing a form documenting the status of IUD checking women by a quarter in the Payzawat country of Xinjiang, Zenz made a bold claim that the Chinese government was taking mandatory birth control measures for Uyghur women because it thought that the government was doing too frequent inspections, regardless of the fact that the law stipulates that women have the right to be informed of the free choice of contraceptive methods.

Journalists who reported the truth

07:51

While scholars such as Zenz have become famous for making untenable claims, some Western journalists have also risen to reveal the truth about Xinjiang. André Vltcheck was one of them.

According to his website, the 57-year-old called himself a “revolutionary and internationalist” and actively fought against “Western imperialism and Western rule imposed on the world”.

He has covered dozens of wars and conflicts ranging from Iraq and Peru to Sri Lanka, Bosnia, Rwanda, Syria and Timor Leste, as well as revolutions, rebellions and riots sparked by Western countries. , in order to expose injustice and bring the truth to the public. .

During the turbulent months in Hong Kong, Vltcheck wrote an open letter to young people, calling on them to stay alert to Western propaganda and avoid being manipulated by the Western press.

After investigating the Uyghur issue in Chinese Xinjiang, Vltcheck concluded that the West was creating fake news in an orchestrated way to undermine China.

“I was investigating the Uyghur issue in China, Syria, Turkey, Afghanistan, Indonesia and came to the conclusion that the American and Western press created toxic fake news in order to harm China. And this is not just me. Serious investigators/reporters have come to similar conclusions,” Vltcheck wrote on his Twitter in July 2020.

He died two months later in Turkey. Local police registered his case as a “suspicious death”, according to AP.

Vltcheck was not alone in pointing out that the West is using its powerful propaganda tools to distort facts and turn black into white. Udo Ulfkotte, a German journalist with 25 years of experience, also exposed the production line of lies in Western media in his book “Prosecutes Embedded in the Pay of the CIA: A Confession from the Profession”.

As written on Amazon’s introductory page, the book was suppressed for three years under the title “Journalists for Hire”.

05:15

According to him, some intelligence agencies such as the CIA have bribed journalists and influenced public opinion. “The CIA holds the hand that holds the pen.”

Ulfkotte took himself as an example. In a video, he confessed that he was told to lie and betray the public. He also admitted that his career in journalism started after being controlled by the German intelligence agency BND.

He discovered the nerve gas attack made by the West in the Middle East during his stay there, but his reports and photos were buried. Since then, he began to engage in revealing the hidden truth.

As noted on the Amazon page, police and prosecutors searched his home and offices six times in 10 years due to his politically incorrect reporting on matters they felt the public should not know about.

He died of a heart attack on January 13, 2017, a week before his 57th birthday. Many suspected his death was murder, although there is no proven evidence.

The two journalists exposed how Western countries fabricated lies and manipulated public opinion. Regarding the case of Xinjiang, the signing of the so-called “Uighur Forced Labor Prevention Law” was the last attempt, but it will not be the last.

In order to dispel rumors about Xinjiang, the Chinese government has invited foreign groups to visit the region.

China rejects baseless claims on Xinjiang. He hopes the international community will cultivate a deeper understanding of the issues in Xinjiang, but China does not welcome organizations that visit Xinjiang for political purposes and attempt to harm China’s interests, a spokesperson for the Chinese government said. Chinese Ministry of Foreign Affairs.

(Videos courtesy of Yuyuan Tantian)

Share.

Comments are closed.